چگونه بین سئو و خلاقیت وبسایت توازن برقرار کنیم؟
از زمان تولد موتورهای جستوجو مانند گوگل و یاهو در اوایل دهه 1990، نبرد بیپایان بین خلاقیت و
سئو موضوع داغ بوده است و البته یافتن تعادل بین این دو هرگز مهمتر از این نبوده
است. اما «خوب بودن» وبسایت به چه معناست و چگونه به آن دست مییابید؟
طراحان وب، آژانسهای سئو، بازاریابان و صاحبان کسبوکار همگی نظرات متفاوتی درمورد بهترین
استراتژیها به اشتراک گذاشتهاند. ما در سایتلاینر به عنوان یک شرکت طراحی وب که بر طراحی خلاقانه و سئو
متمرکز است، فکر کردیم زمان آن رسیده است که این بحث را بررسی کنیم و بینش خود را درمورد
چگونگی ایجاد تعادل به اشتراک بگذاریم، پس با ما همراه باشید.
قبل از شروع، بیایید به عقب
برگردیم و ببینیم در کجای دنیای طراحی وبسایت قرار داریم و اهداف خلاقیت در مقابل سئو را بررسی کنیم.
هدف بهینهسازی سئو کمک به یک صفحه خاص برای کسب رتبه بهتر در نتایج جستوجو است. عملکرد
خوب در سئو به این معنی است که یک صفحه از وبسایت شما در صفحه یک نتایج موتور جستوجو بهجای صفحه دو (که کاربران بهندرت روی آن کلیک میکنند) نشان داده شود. وقتی صحبت از موتورهای جستوجو به میان میآید، گوگل مدعی سهم عظیمی از بازار است.
درمورد طراحی چطور؟
اگر سئوی عالی افراد را به سمت
وبسایت شما سوق میدهد، طراحی خوبِ وبسایت، آنها را در صفحه شما نگه میدارد و باعث میشود که دوباره بازگردند. آمارهای اخیر رشد وب نشان میدهد که 50 درصد از کاربران معتقدند وبسایتی که عالی به نظر میرسد و به خوبی کار میکند برای برند کلی یک تجارت بسیار مهم است.
در اینجا مشخص میشود که طراحی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.
دستیابی به تعادل مهم است؛ زیرا سئو و طراحی خلاقانه به یک اندازه اهمیت دارند. وقتی شما بهصورت ارگانیک وارد صفحه اول گوگل شوید و با مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کنید؛ اما وبسایت شما از طراحی جالبی برخوردار نباشد، قطعا ضرر خواهید کرد.
سرعت
سایت چقدر مهم است؟
اهمیت زیادی دارد. سرعت سایت یکی
از عواملی است که گوگل برای تعیین کیفیت وبسایت شما از طریق خزیدن از آن استفاده
میکند.
وبسایت کُند و لگدار بزرگترین
دلیلی است که کاربران، وبسایت شما را ترک میکنند. این ممکن است باعث شود که نرخ پرش شما بالاتر از حد معمول باشد. نرخ پرش
شما یک سیگنال مهم برای کاربرپسندی است. این نشاندهنده درصد کاربرانی است که بدون انتقال به صفحه دوم وبسایت شما را ترک میکنند.
چگونه
عناصر خلاقانه میتوانند بر سرعت سایت تأثیر منفی بگذارند؟
اگر وبسایت شما هم نرخ پرش
بالا و هم سرعت بارگذاری کند داشته باشد، خطر جریمه شدن توسط گوگل شما را تهدید میکند. بنابراین، وقتی صحبت از سرعت به میان میآید، ما طرحیای را توصیه میکنیم که عناصر خلاقانه زیادی
که سرعت وبسایت شما را کاهش میدهند، در خود نداشته باشد. در اینجا چند عنصر وجود دارد که بر سرعت سایت تأثیر
منفی میگذارد:
·
ویدیوهای بزرگ، طولانی و با وضوح بالا
·
تصاویر خام یا فایلهای بزرگ با پسزمینه شفاف (png)
·
میکرو انیمیشن متن و تصویر با جاوا اسکریپت
·
فایلهای فلش
·
تصاویر برشخورده با پس زمینه شفاف
·
انیمیشنهای میکرو
·
پس زمینه متحرک (gif)
متأسفانه، اگر محتوا یا طرحبندی آن جذاب نباشد، اکثر مردم دیگر با یک وبسایت ارتباط برقرار نمیکنند. با وجود محتوای زیاد برای هضم در اینترنت،
قابل درک است که چرا طراحان دیجیتال از این تکنیکها برای کمک به برجسته شدن تصاویر خود استفاده میکنند.
همه عناصر بالا برای بهبود
تعامل کاربر و لذت بخشتر کردن تجربه مفید هستند. نکته منفی این
است که این موارد میتوانند سرعت سایت را کاهش دهند، که تأثیر
منفی در هنگام سئو دارد.
خلاقیت و
سرعت سایت: توازن را پیدا کنید
به پرسش اصلی خود برمیگردیم:
چگونه بین سئو و خلاقیت وبسایت توازن برقرار کنیم؟ پاسخ این است که تعادلی را پیدا
کنید که برای شما مفید باشد.
برای مثال، اگر یک بانک یا شرکت حقوقی هستید، واجب است عناصر خلاقانه را به حداقل برسانید. افرادی که از سایت شما بازدید میکنند متن و حداقل تصاویر را میخواهند. تا زمانی که آن عناصر را به خوبی طراحی کنید، کاهش زمان بارگذاری کار چندان سختی نخواهد بود.
از سوی دیگر، اگر شما یک برند
سبک زندگی، صفحه جشنواره یا شرکت طراحی وبسایت (مانند ما) هستید، خلاقیت اولویت بیشتری
خواهد داشت. ممکن است بخواهید پسزمینههای متحرک، تعداد زیادی
تصاویر با وضوح بالا، لایهها و متنی که مهارتهای شما را به نمایش بگذارد را استفاده کنید
که همگی سرعت سایت شما را کاهش میدهند.
مسئله این است که شما نمیتوانید بدون آنها کاری انجام دهید. به هر حال، خلاقیت قلب
برند شماست. اگر آن را از دست بدهید، ممکن است مشتریان خود را از دست بدهید.
راهحل؟ تا جایی که میتوانید سرعت سایت را درحد قابل قبول قرار دهید. شما ممکن است سریعترین سایت نباشید؛ اما در
حوزه کاری خود به اندازه کافی سریع هستید. و عناصر
مورد نیاز خود را نیز استفاده میکنید.
اهمیت ساختار سایت و سلسله
مراتب محتوا
ساختار سایت و سلسله مراتب محتوا درمورد استراتژی سئو و طراحی
وبسایت به همین ترتیب مهم هستند. بیایید این موارد را با کمی جزئیات بیشتر بررسی
کنیم.
وقتی درمورد ساختار سایت صحبت میکنیم، به نقشه سایت وبسایت شما، تجزیه صفحات شما، قراردادهای نامگذاری محصول و سازماندهی محتوای شما
نگاه میکنیم.
ساختار سایت مانند یک کمد بایگانی برای وبسایت شما است:
اگر نامرتب و پر از مطالب قدیمی و نامربوط باشد، بهدرد نمیخورد. شاید شما و تیمتان
ممکن است از پیچیدگی راه حلها و
محصولات خود آگاه باشید، نمیتوانید
همان انتظار را از مشتریان بالقوه یا مشتریان داشته باشید.
برای راههای
بهبود ناوبری سایت، این موارد را پیادهسازی کنید:
·
ناوبری خود
را چسبناک کنید (یعنی همچنان که کاربر پیمایش میکند).
·
مطمئن شوید
که H1 و H2 شما بهطور مستقیم نامگذاری شدهاند (عباراتی که کاربران شما احتمالاً در نوار جستوجو تایپ میکنند).
·
محتوای خود
را کوتاهتر و واضحتر نگه دارید: سه تا چهار جمله برای یک پاراگراف
و حداکثر ۶ پاراگراف در یک صفحه.
·
محتوای
پنهان خود را فقط برای بخش سؤالات متداول ذخیره کنید (یعنی محتوای خود را درمورد
خدمات خود در آکاردئون پنهان نکنید).
·
از منوهای کشویی طولانی خودداری کنید.
·
از منوهای نردبان ثانویه و ثالثه خودداری کنید.
·
از منوهای بزرگ با بیش از 30 آیتم اجتناب کنید.
جمعبندی
دلیلی وجود ندارد که سئو و خلاقیت نتوانند یک جفت کامل را
ایجاد کنند، به شرطی که طراحان، سازندگان محتوا و متخصصان سئو مایل به همکاری با
یکدیگر باشند. اگر آنها یک هدف
مشترک (بهترین چیز برای کاربر) داشته باشند و بر اساس آن کار کنند، همهچیز عالی
خواهد بود.
در ادامه نکات کلیدی این پست آورده شده است:
·
سرعت سایت
برای سئو و همچنین برای کاربران مهم است.
·
طراحی
بسیار خلاقانه عالی است؛ اما اگر بر زمان بارگذاری تأثیر قابل توجهی داشته باشد،
ترکیب عناصر طراحی باید به حداقل رسانده شود.
·
قراردادهای نامگذاری و دستهبندی محصول باید برای کاربر، بیشتر از کارشناسان شرکت یا کارکنان فروش،
شهودی باشد.
·
عناصر
کاربردی مانند منوها و دکمههای ناوبری باید به راحتی پیدا و استفاده شوند و
آنقدر مبهم یا پنهان در طرحها نباشند
که کارایی خود را از دست بدهند.
·
صفحات
طولانی ممکن است مناسب یک جمعیت خاص باشد؛ اما بررسی آنها خستهکننده است. در
عوض صفحات کوتاهتر و با محتوای
تخصصیتر را انتخاب کنید.
موتورهای
جستجو در پاسخ به رفتار کاربر، الگوریتمهای خود را بهبود میبخشند.
استراتژیهای سئو به صورت واکنشی درحال
تکامل هستند تا محتوای بهتری را هدایت کنند. از آنجایی که این مجموعه فکری در
اطراف کاربران حلقه میزند، بهراحتی
میتوان دید که چگونه طراحان باید
ایدههای طراحی را اتخاذ کنند که
قابلیت استفاده و دسترسی را در نظر داشته باشند و خیلی به سمت زیبایی؛ اما غیرکاربردی
منحرف نشوند.