مزایا و معایب محتوای تولید شده با هوش مصنوعی چیست؟
هوش مصنوعی در بخش فناوری به سرعت در حال رشد است و به
وظایف مختلفی مانند ایجاد تصاویر و تولید محتوا کمک میکند. با این حال، نمیتواند
همه کارها را انجام دهد.
محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی در حال فراگیر شدن است؛
اما بسیاری از مردم نمیدانند که چگونه از آن استفاده کنند و آیا واقعاً محتوای
تولید شده با هوش مصنوعی معتبر به نظر میرسد یا خیر.
هوش مصنوعی در بخش فناوری از جمله زنجیره تأمین، صنایع
غذایی، چتبات و موارد استفاده تولید محتوا و تصویر به سرعت در حال رشد است. تصاویر
تولید شده توسط هوش مصنوعی زمانی خبرساز شدند که منتقدان ادعا کردند که این سیستمهای هنری هوش مصنوعی (مانند Dall-E) دارایی معنوی افراد را در مدلهای بزرگ میدزدند و
مردم از خود میپرسند که آیا هوش
مصنوعی جای هنرمندان و تصویرگران را خواهد گرفت یا نه.
OpenAI یک برنامه هوش مصنوعی
مشابه برای محتوا به نام چت جیپیتی (ChatGPT) معرفی کرد. این ربات هدف کلیتری را دنبال میکند و یک
اعلان باز برای کاربران ارائه میدهد
تا سؤال بپرسند، دستور بدهند یا درخواستهای مختلف داشته باشند. ربات به هر دو
سؤال کلی و خاص پاسخ میدهد. این سیستم
پاسخهایی را تولید کرد که اساتید و
سایر مربیان گفتند به اندازه کافی گسترده بودند تا نمره خوبی دریافت کنند.
با این حال، پس از بررسی بیشتر، برخی از منابع مانند Stack Overflow (برای برنامهنویسان و
توسعهدهندگان) گفتند که این
اطلاعات نادرست هستند و به طور موقت پاسخ کامنت با استفاده از این سیستم را ممنوع
کرده است. از آنجایی که هیچ محدودیتی برای پاسخهایی که ChatGPT میتواند بدهد وجود ندارد، یک کاربر حتی اجازه یافت
تا نحوه ساخت مواد منفجره و دزدی از فروشگاه را جستجو کند و اینچنین جنجال آفرین
شد.
کسبوکارها بهدنبال ابزارهای هوش مصنوعی برای کمک به ایجاد محتوا و کپینویسی هستند. همین سؤال مطرح میشود که آیا هوش مصنوعی جای نویسندگان محتوا را خواهد گرفت؟ اگرچه محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی ممکن است برای همه کپینویسیها مناسب نباشد؛ اما راههای عالی برای استفاده از این ابزارها وجود دارد.
تولید محتوا با هوش مصنوعی
محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی شامل کپیهایی مانند وبلاگها، مطالب بازاریابی، مقالات و توضیحات محصول است که توسط یک ماشین
نوشته شده است. سازنده محتوای هوش مصنوعی پس از وارد کردن اطلاعاتی مانند کلمات کلیدی،
عبارات و موضوعات، محتوا را تولید میکند.
محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی میتواند به سرعت بخشیدن به روند نوشتن کمک کند و نظر
کسب و کارها را به خود جلب کرده
است. بازاریابان ممکن است استفاده از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را برای
خودکارسازی فرآیند بازاریابی محتوا در نظر بگیرند؛ زیرا اینکار اگر توسط انسان
انجام شود، گاهی اوقات وقتگیر و پرهزینه است.
محتوای تولید شده توسط هوش
مصنوعی چگونه است؟
برای تولید محتوا، کاربران قالب متن مورد نیاز را به
همراه موضوع و کلمات کلیدی وارد میکنند.
ابزار هوش مصنوعی سپس اینترنت را جستجو میکند و یک کپی متناسب با فرمت درخواستی را با هم بهصورت تکهتکه مینویسد.
برخی از ابزارها همچنین محتوای موجود یک شرکت را بازنویسی میکنند تا اطلاعاتی را بر اساس جستجوهای وب و ابزارهای ویرایش
اضافه کنند. این ابزارها میتوانند این محتوای موجود را گرفته و آن را برای
تناسب با سایر قالبهای ارتباطی، مانند
تبدیل یک مقاله وبلاگ به یک پست رسانه اجتماعی یا پیشنویس ایمیل، دوباره بنویسند.
تولیدکنندههای محتوای رایگان در دسترس هستند؛ اما برای
محتوای عمیقتر و با کیفیتتر باید مبلغی را بپردازید.
مزایای محتوای تولید شده
توسط هوش مصنوعی چیست؟
محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی میتواند از چندین جهت ارزشمند باشد. در اینجا برخی
از جوانب مثبت آورده شده است.
کارایی و مقیاسپذیری
هوش مصنوعی میتواند بسیار سریعتر از مردم محتوا ایجاد کند که احتمالاً
بزرگترین مزیت آن است. یک ابزار هوش مصنوعی میتواند در عرض چند دقیقه مقاله تولید کند. یک نویسنده انسانی برای انجام
تمام تحقیقات و نوشتن آن به زمان بسیار بیشتری نیاز دارد.
حالا چرخش سریع در اینترنت را در تعداد مقالات ضرب کنید
تا ببینید یک ابزار هوش مصنوعی چگونه میتواند مقدار قابل توجهی محتوا تولید کند.
مقرون به صرفه بودن
استخدام نویسندگان محتوای با کیفیت معمولاً چند صد دلار
برای هر پروژه هزینه دارد که اغلب به طول مقاله، تعداد واژهها و دانش فنی مورد نیاز
بستگی دارد.
برخی از ابزارهای تولید محتوای هوش مصنوعی رایگان هستند، در حالی که برخی دیگر نرخ
اشتراک ماهانه را دریافت میکنند. قیمتگذاری معمولاً حدود ۱۰۰ دلار برای دهها هزار کلمه است.
با توجه به این ملاحظات، محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی
ممکن است برای محتوای سادهتر مناسبتر از مقالاتی باشد که به تخصص و قدرت نیاز
دارند.
سئو بهبود یافته
تولیدکنندگان محتوای هوش مصنوعی در هزاران سند آنلاین برای
جذب اطلاعات حرکت میکنند. در
مشاهده همه این اسناد، مولدها
کلمات کلیدی را برای بهبود بهینهسازی
موتور جستجو (SEO) انتخاب میکنند.
ابزار هوش مصنوعی میتواند کلمات کلیدی را برای نویسنده محتوا پیشنهاد کند. با استفاده از این
پیشنهادات کلیدواژه در سراسر مقاله، در صورتی که محتوا از بقیه دستورالعملهای معتبر بودن پیروی کند و توسط یک شخص نوشته
شده باشد، در رتبهبندی موتورهای جستجو بالاتر ظاهر میشود.
کمک به نویسنده برای عبور از موانع
کم آوردن یا گیر کردن در یک موضوع، متن و... یک مانع رایج
برای بسیاری از مردم است. گاهی اوقات، نویسندگان ممکن است در ایجاد محتوای معتبر
برای موضوعی که اطلاعات کمی در مورد آن دارند، مشکل داشته باشند.
برای کمک به غلبهبر این مانع، ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند طرحهای کلی و نکات کلیدی را ایجاد کنند تا به نویسنده کمک کنند آنچه را که باید در مقاله گنجانده شود، تعیین کند. این پیشنهادات از ابزارهای هوش مصنوعی میتواند به کاربر کمک کند تا بر موانع غلبه کند و ایدههای مورد نیاز برای شروع کار را بهدست آورد.
نکات منفی محتوای تولید شده
توسط هوش مصنوعی چیست؟
در مورد استفاده از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی چندین
نکته وجود دارد. برخی از محتواها
بهتر است توسط یک نویسنده انسانی نوشته شوند. در اینجا برخی از معایب محتوای تولید
شده توسط هوش مصنوعی آورده شده است.
نگرانیهای کیفی و سرقت ادبی احتمالی
هوش مصنوعی برای محتوا به دادهها و الگوریتمها متکی
است. ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند نواحی سیاه و سفید یک موضوع را پوشش دهند؛
اما مناطق خاکستری بیشتر ذهنی هستند و لحن مطلب مورد نظر ممکن است از بین برود.
موتورهای جستجو همچنین ممکن است محتوا را پرچمگذاری کنند؛ زیرا شبیه به مطالب منتشر شده است؛ زیرا
هوش مصنوعی از همان منابع استخراج میکند. ابزارهای هوش مصنوعی محتوای سایتهای مختلف را با هم ترکیب
میکنند و آنها را بازنویسی میکنند.
بدون افزودن جریان مناسب، این فرآیند برخلاف دستورالعملهای «دوخت و ترکیب محتوا» گوگل است. محتوا باید معتبر و آموزنده باشد که
هنگام جمعآوری اطلاعات از سایتهای مختلف بدون بررسی انسانی مناسب، انجام این
کار دشوار است.
الگوریتمها ارزش محتوا را کاهش میدهند
گوگل بهروزرسانی
محتوای مفید خود را در آگوست ۲۰۲۲ منتشر کرد که بر «محتوای مفید نوشته شده توسط
مردم، برای مردم» تأکید میکند. در
ادامه بیان میشود که خزنده موتور
جستجو به دنبال محتوایی میگردد که عملکرد منسجمتر و رضایتبخشتری را با سئو ارائه میدهد.
ابزارهای
هوش مصنوعی ابتدا نتایج سئو را بدون درک واقعی متن ارزیابی میکنند، بنابراین نتایج اغلب کلمات کلیدی را به
آموزنده بودن برای خواننده اولویت میدهند.
فقدان خلاقیت و شخصیسازی
محتوای خلاقانه مقالات را جذابتر میکند. مردم تمایل
دارند مقالاتی را به اشتراک بگذارند که احساس میکنند با آنها ارتباط
برقرار میکنند؛ اما هوش مصنوعی،
هوش هیجانی لازم برای ایجاد یک داستان را ندارد. تمرکز آن به طور کلی به سمت
افزودن حقایق به یک طرح کلی است.
هوش مصنوعی به محتوای وب و دادههای موجود برای توسعه کلمات متکی است. هوش مصنوعی قصد کاربر برای پرس و
جوها را درک نمیکند و همچنان فاقد حس مشترک رفتار انسانی است.
ویرایش انسانی هنوز مورد نیاز
است
مردم همچنان نیاز به خواندن محتوای تولید شده توسط هوش
مصنوعی دارند. اگرچه هوش مصنوعی ممکن است در زمان صرفهجویی کند؛ اما انسانها
باید همچنان درگیر بررسی مقالات از نظر کیفیت باشند.
نمیتواند ایدههای جدید ایجاد کند
ابزارهای هوش مصنوعی از دادههای موجود برای محتوا استفاده میکنند، بنابراین این بدان معناست که آنها نمیتوانند ایدههای جدیدی ارائه دهند. ابزارهای هوش مصنوعی، ارائه محتوای جدید را که آخرین ایدهها و موضوعات پرطرفدار را پوشش میدهد، دشوار میکند.
راههای استفاده از محتوای تولید شده توسط
هوش مصنوعی
محتوای تولید شده با هوش مصنوعی بهتر است بهعنوان دستیار نوشتاری بهجای روشی برای تکیه کامل بر فناوری استفاده شود. در اینجا چند راه برای
استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی
برای کمک به محتوا آورده شده است.
پژوهش: برای نویسندگانی
که در سازماندهی موضوع یا ایدهها مشکل دارند، محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی میتواند به آنها در شروع کار کمک کند. برخی از ابزارها ایدههایی در مورد
مواردی که باید برای موضوعات گستردهتر گنجانده شود ارائه میدهند تا به محدود کردن روند تحقیق کمک کنند.
تصحیح مطالب جاری: برای
اطمینان از بهینهسازی یک مقاله پیشنویس، نویسندگان میتوانند
آن را از طریق ابزارهای هوش مصنوعی
آنالیز کنند. این ابزار همچنین میتواند
کلمات کلیدی و عباراتی را که باید استفاده شود برجسته کند. ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند به بررسی دستور زبان و تصحیح اشتباهات املایی کمک کنند.
مطالب کوتاه بنویسید:
ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند محتوای زیادی را در مدت زمان کوتاهی تولید
کنند، بنابراین روشی عالی برای کاهش خستگی با کارهای تکراری هستند. در حالی که برخی از مطالب نیاز به جنبه احساسی بیشتری
دارند، برخی از توضیحات کوتاه نیازی به این ندارند. توضیحات محصول، متاتگها، کپی تبلیغات و پستهای رسانههای اجتماعی
نمونههایی از متن کوتاه مناسب برای
تولیدکنندگان محتوا هستند.
نحوه تشخیص محتوای تولید
شده توسط هوش مصنوعی
نگرانی بزرگتری در مورد محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی
وجود دارد: دانشآموزانی که از این
ابزارها برای تقلب استفاده میکنند. چندین استاد و معلم اظهار داشتند که محتوای
تولید شده توسط هوش مصنوعی در ChatGPT
مقالات قانعکنندهای ایجاد کرده است.
برای کمک به تمایز بین متن انسان و هوش مصنوعی، OpenAI طبقهبندیکننده متن هوش مصنوعی جدیدی را راهاندازی کرد. با این حال، چند ماه بعد شرکت OpenAI طبقهبندی متن را به دلیل دقت پایین حذف کرد. ابزارهای آنلاین دیگری برای کمک به شناسایی محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی با طبقهبندی میزان احتمال نوشته شدن توسط یک شخص در مقابل هوش مصنوعی وجود دارد. این منابع عبارتند از Originality.ai، Writing.com و Copyleaks.
علاوه بر اجرای متن از طریق یک آشکارساز محتوای هوش مصنوعی
آنلاین، چند نشانه دیگر وجود دارد که نشان میدهد محتوا توسط هوش مصنوعی تولید شده است، مانند موارد زیر:
عدم وجود غلط املایی:
نوشتههای انسانی اغلب دارای غلط
املایی و حاوی اصطلاحات عامیانه است. محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی بهندرت
دارای اشتباهات املایی مانند اشتباهات گرامری یا غلط املایی است.
استفاده بیش از حد از «the»: محتوای تولید شده توسط هوش
مصنوعی با تعیین اینکه کدام کلمه باید بعدی باشد، بر اساس زبان پیشگویانه است، بنابراین
معمولاً از کلماتی مانند «the»، «it» یا «is»
بهجای اصطلاحات غیرعادیتر استفاده میکند.
هیچ منبع ذکر شدهای وجود ندارد: متن تولید شده توسط هوش
مصنوعی اغلب حقایق را ارائه میدهد
و منابع را ذکر نمیکند.
جملات کوتاهتر: طول جملات محتوای هوش مصنوعی معمولاً
کوتاهتر است؛ زیرا سعی میکند از نوشتههای انسان تقلید کند؛ اما اغلب به نظر میرسد که سرسری از روی موضوعات میگذرد.
تکرار کلمات یا عبارات: اگر
از کلمات یا عبارات خاصی به وفور استفاده شود، این میتواند نشانهای از محتوای
تولید شده توسط هوش مصنوعی باشد؛ زیرا تلاش میکند فضا را با کلمات کلیدی مرتبط پر کند.
عدم تحلیل: هوش مصنوعی میتواند دادهها را جمعآوری کند؛ اما
نمیتواند دادهها را تجزیه و تحلیل کند. اگر مقالهای پر از حقایق و بدون هیچ بینشی باشد، ممکن است
توسط هوش مصنوعی تولید شده باشد.