ورود / عضویت

تولید محتوای با کیفیت برای وبلاگ چگونه است؟

تولید محتوای با کیفیت بالا برای وب‌سایت یا وبلاگ شما کار زیادی میطلبد. هرکسی می‌تواند ادعا کند که تولید محتوای با کیفیت انجام می‌دهد؛ اما ادعا کردن با عمل کردن تفاوت زیادی دارد. تولید محتوا فقط نیمی از مسیر است.

علاوه‌بر تحقیق، نوشتن و ویرایش (سپس ویرایش بیشتر و ویرایش بیشتر)، محتوای شما نیز باید خوب به نظر برسد و از نظر بصری جذاب باشد زیرا «ارائه‌ی مطلب» اهمیت دارد.

در اینجا تصمیم گرفتیم که چند راه ساده برای جذابتر کردن پست وبلاگ شما را بیان کنیم. با سایت‌لاینر همراه باشید.

یک تیتر قوی و اطمینان‌بخش انتخاب کنید

تیتر مطلب شما مسئول جلب توجه خواننده شما است پس امیدواریم با انتخاب یک تیتر درست، آنها را به خواندن پست وبلاگ خود ترغیب کنید.

در بحث تولید محتوای با کیفیت، عنوان شما مهمترین بخش هر پست وبلاگ است؛ بنابراین شما باید آن را قوی و برجسته در صفحه نمایش دهید. فونت عنوانی که استفاده میکنید واقعاً مهم نیست. شما میتوانید از هر چیزی که میخواهید استفاده کنید.

فقط مطمئن شوید که عنوان شما بزرگ و پررنگ است و به‌راحتی قابل خواندن است و به‌صورت بصری اعتماد و قدرت را به شما منتقل میکند. اگر به آنچه مینویسید اعتقاد دارید و میدانید که محتوای شما خوب است، باید مطمئن شوید که عنوان شما به صورت بصری آن حس را به خواننده منتقل کند.

یک تصویر اصلی با کیفیت بالا انتخاب کنید

شما باید به‌جای اینکه فقط کلمات سیاه و سفید را به خواننده خود ارائه دهید، کمی رنگ و لعاب به بالای پست وبلاگ خود اضافه کنید تا کمی انرژی به صفحه وارد کنید و چشم مخاطب خسته نشود و محتوای ساده شما به یک محتوای با کیفیت تبدیل شود.

یک تصویر اصلی با کیفیت و عالی، تیتر شما را پشتیبانی و تقویت میکند و لحن پست وبلاگ شما را تنظیم میکند.

اگر بتوانید تصویری پیدا کنید که کمی احساسات یا کنجکاوی را برانگیزد، حتی بهتر است.

وقت گذاشتن برای یافتن تصویری که هم از نظر زیباییشناسی خوشایند است و هم با تیتر شما هم‌خوانی دارد، واقعاً میتواند جذابیت پست وبلاگ شما را افزایش دهد.


روی خوانایی متن کار کنید

شما میخواهید متن پست وبلاگتان خوانا و قابل استفاده باشد. در بحث تولید محتوای با کیفیت، نوشتن به‌تنهایی کافی نیست و شما باید این موضوع را درک کنید که کلمات، بخش اصلی پست وبلاگی هستند و باید حسابی روی آن‌ها وقت بگذارید تا خوانایی آن‌ها را افزایش دهید.

متن ناخوانا اولین اشتباه بصری است که در پستهای وبلاگ میبینیم. معمولا پست‌های وبلاگی ناخوانا این ویژگی‌ها را دارند:

·         اندازه فونت خیلی کوچک است.

·         کنتراست کافی وجود ندارد، به این معنی که رنگ فونت محو و پاک شده به نظر میرسد.

·         وزن قلم خیلی نازک یا سبک است که به فونت ظاهری بسیار شکننده یا ظریف میدهد و خواندن آن را سخت میکند.

اگر پسزمینه صفحه پست وبلاگ شما سفید است (که اکثر آنها هستند) از یک فونت واضح و تیره استفاده کنید که به اندازه کافی بزرگ و به راحتی قابل خواندن باشد. برای تولید محتوای متون فارسی فونت‌های وزیر متن یا ایران‌سنس بسیار خوانا هستند.

من معمولاً از اندازه فونت ۱۸ تا ۲۰ ایران‌سنس در پستهای وبلاگ سایت‌لاینر استفاده میکنم که به اندازه کافی بزرگ است که اکثر مردم به عینک کتابخوان خود نیازی نداشته باشند؛ اما نه آنقدر بزرگ که به نظر برسد در حال خواندن کتاب کودکان هستند.

در مورد خانواده فونتهایی که برای پست‌های خود باید استفاده کنید، واقعاً هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد. این عمدتاً یک موضوع ترجیح شخصی است؛ اما همان‌طور که گفتم، خانواده ایران‌سنس و وزیر متن برای نوشته‌های فارسی عالی هستند و محتوای تولید شده را بسیار جذاب و با کیفیت می‌کنند.

اگر میخواهید ببینید چه فونتهایی برای نوشتار انگلیسی محبوب و پرطرفدار هستند، فقط به fonts.google.com بروید و میتوانید متن نمونه را تایپ کنید تا ببینید سبک فونت خاصی که مدنظر شماست ممکن است چگونه به نظر برسد. فونتهای گوگل در بیش از 50 میلیون وب‌سایت در سراسر جهان استفاده میشوند.

از عناوین فرعی (معروف به ساب‌هدینگ) استفاده کنید

خوانندگان این روزها مانند اسکنرها هستند و تیترهای فرعی به خوانندگان شما این امکان را میدهند که به سرعت بخشهای مختلف پست وبلاگ شما و موضوعاتی که پوشش میدهید را مشاهده کنند.

تیترهای فرعی به خوانندگان این امکان را میدهند که بدانند مطالب شما به جای یک دیوار طولانی از کلمات، در بخشهایی با اندازه کوچک سازماندهی شده است.

تیترهای فرعی همچنین به خوانندگان هشدار میدهند که میخواهید مسیر خود را تغییر دهید و به موضوع بعدی بروید. برای تولید محتوای با کیفیت باید حتما به این تیترهای فرعی توجه کنید.

برای تداوم در سرتاسر پست وبلاگ سایت‌لاینر، از همان سبک فونتی برای تیترهای فرعی خود استفاده می‌کنم که برای عنوان اصلی خود استفاده کرده‌ام. تنها چیزی که تغییر میدهم این است که اندازه تیتر فرعی خود را حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد کوچکتر از عنوان اصلی خود در بالای صفحه میکنم (از هدینگ ۲ و ۳ استفاده می‌کنم).


پاراگرافهای طولانی را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید

من سعی میکنم طول پاراگرافهای خود را به ۳ یا ۴ جمله محدود کنم. شما نمیخواهید مخاطب شما احساس کند که خواندن پست برای او یک وظیفه است. بسیاری از افراد گمان می‌کنند که تولید محتوای با کیفیت یعنی متون طولانی. این یک اشتباه رایج است.

وقتی خوانندگان پاراگرافهای بزرگ را میبینند، ناخودآگاه متوجه میشوند که برای پردازش آن دادهها به پهنای باند ذهنی زیادی نیاز است که به این معنی است که احتمال زیادی وجود دارد که خواندن را متوقف کنند و به‌سراغ پست بعدی بروند.

بنابراین پاراگرافهای خود را کوتاه و مختصر نگه دارید؛ زیرا به خواننده کمک میکند تا پست وبلاگ شما را با کمترین تلاش ذهنی هضم کند.

درهم ریختگی را از بین ببرید

من شما را نمیدانم؛ اما بسیاری از پستهای وبلاگی که میخوانم اینگونه است:

فقط چیزهایی در سراسر صفحه وجود دارد و هرج‌ومرج به من اضطراب میدهد و باعث میشود که نخواهم روی آن کلیک کنم و به جای دیگری می‌روم.

من میدانم که همه ما سعی میکنیم از کار خود با تبلیغات درآمد کسب کنیم یا از خوانندگان میخواهیم که محصولات اصلی ما را انتخاب کنند؛ اما من باور دارم که مردم این روزها در این کار زیادهروی می‌کنند و وقتی‌که صفحه با تصاویر و متون بیش‌ازحد و البته بی‌ربط پر شود، زحمت شما برای تولید محتوای با کیفیت هدر می‌رود.

از لیستها استفاده کنید

تقریباً هر پست وبلاگی که منتشر میکنید باید شامل یک یا چند لیست باشد.

فهرستها به شما این امکان را میدهند که همه چیز را تغییر دهید و به خوانندگان خود این فرصت را میدهید که محتوای شما را بهجای پاراگراف بعد از پاراگراف در قالبی متفاوت مصرف کنند.

فهرستها همچنین ناخودآگاه به خواننده شما پیام میدهند: «هی، به این توجه کن»؛ زیرا همه ما مشروط شدهایم که فهرستها معمولاً حاوی تقطیر چیزهای آبدار و مهم هستند.


بین متن از تصاویر با کیفیت استفاده کنید

یک عکسِ خوب ارزش هزار کلمه را دارد.

بنابراین، گاهی اوقات یک تصویر خوب در بدنه پست وبلاگ شما واقعاً میتواند به بیان داستان شما کمک کند.

یک تصویر به خوبی در پست وبلاگ شما میتواند نگاه خواننده را به خود جذب کند و نقش یک استراحت‌گاه را ایفا می‌کند. خواننده متن را می‌خواند، به تصویری زیبا می‌رسد و یک استراحت کوتاه بصری دارد و سپس به‌سراغ ادامه متن می‌رود.

تنها استثنایی که در آن استفاده از تصاویر درون خطی زیاد اشکالی ندارد این است که پست وبلاگ شما یک آموزش گام‌به‌گام باشد. در غیر این صورت سعی کنید به‌ازای هر ۳۰۰ کلمه، یک تصویر اضافه کنید. برای مثال، یک پست ۱۰۰۰ کلمه‌ای به ۳ تصویر درون متنی نیاز دارد.

جمع‌بندی

همین بود. اکنون ۸ راه ساده برای جذابتر کردن پستهای وبلاگ خود دارید و راه تولید محتوای با کیفیت را یاد گرفته‌اید. چه دوست داشته باشید یا نداشته باشید، مردم یک کتاب را از روی جلد آن قضاوت میکنند و ظاهر پست وبلاگ شما اهمیت دارد.

Designed with ❤️ by Siteliner team